Sunday, February 6, 2011

critical med and perioperative weeks

alhamdulillah...

saya berjaya menghabiskan attachment dekat ICU selama seminggu. macam-macam pengalaman baru yg saya dapat sepanjang berada dekat ICU nih. semua patient kat icu adalah "the sickest patient among all the patient' kat hospital nih.

kitorang perlu amek history patient tapi memandangkan sume patient memang tak berdaya nak cakap, saya dan kawan2 perlu membaca patient chart hari-hari utk tahu progression pesakit-pesakit nih. yg paling memeningkan adalah biler terpaksa membaca tulisan doktor! haha..mmg betullah orang kate tulisan doktor ni mmg teruk sikit. well..saya punya tulisan lagi teruk. cannot help at all. tak tahu kenape..haha

semingu di ICU, saya menghadapi dua orang patient yang tak dapat survive. seorang makcik yg ade subdural hemorrhage yg teruk (pendarahan dalam otak akibat jatuh) dan seorang lg patient yg ade penyakit berjangkit. ya Allah, tak tahu nak cakap perasaan time tuh. sangat menginsafi diri yg masih tidak sempurna nih. biler saya lihat doktor2 dan nurse2 kat situ, diorg nampak sngt tabah n tenang menghadapi kematian, maybe sebab hari-hari diorg dah tgk kan. saya harap pengalaman ini menjadi peringatan kepada saya tentang kematian yg boleh datang bila2 masa je dekat kita. semoga kalo kita ditakdirkan mati, kita akan mati dalam iman, inyaAllahdan mendapat syurga Allah.

esok..dan untuk seminggu yg akan datang saya akan mulakan 'perioperative attachment' dekat operation thethre. basically saya kene observe dan wat keje anesthesist yg melibatkan sebelum pembedahan dan selepas pembedahan. pengalamana baru lagi nihh...yoshh! berusaha. semoga Allah permudahkan semuanya. :)


p/s : saya rindu umi abah n famili kat kelantan sgt2. huhu..x sabar nak balik summer nih :)

No comments: