Wednesday, January 13, 2010

dari sahabat kepada sahabat

semangat pulak kan nak menaip lagi malam2 nih, bukan apa klass br start kan so x bnyk lagi yg kene baca (yeke?ntah2 org lain dah baca bnyk..hehe). serius betol tajuk entry saye kali nih..penat pk nak tulis tajok chumel2 tp x jumpa..xpelah asalkan apa yg saya nak sampaikan kawan2 faham...

saya ade satu soklan (cuba jwb dlm hati yer), pernah x kita terfikir dlm kehidupan kita hari-hari ni segala perbuatan, percakapan, dan tinghkahlaku kita sebenrnya boleh memberi kesan kepada kehidupan org lain, samada kecik atau besar, postive atau negative??? penah x?haaa.....nilah yg saye nak sampaikan.. saye bg cnth la eh...ala2 analogi gituu kot2 ade yg x dpt signal lg..hehe

contohnyer hr nih kan, saya ke klas 'drug n disease' dgn perasaan dlm hati.."alamakk!! malulah kalo kawan2 saya baca entry saya tulis mlm td (kan dah lama x tulis =P), apalah diorag pk kan?huuhuu..jgnlah diorg gelakkan saya"..ni perasaan saya..bila saya sampai ke klass n jumpa geng2 nuig batch saya yg ceria beria memanjang nih, majoriti sume bg semangat kat saya, 'teruskan usaha azie'..kire komen2 yg membina laa..saya pon apa lg terharu lah, (dlm hati kata, syukur dpt kawan2 mcm nih, insyaAllah kalo ade mase nak tulis benda yg bgs2 lagi)..nampak x?? respon dr kawan2 saye ni bg kesan positif dlm diri saye..sy dpt semanagt baru dan keyakinan baru..thnxx korang (*_*).. tapi kalaulah kan ade yg kata mcm ni.."eleh azie, poyo gilerr ko tulis blog, nak bg sape bace ntah? x pun mcm ni.." buang mase la azie tulis2 blog nih, study lagi bagus"...walaupun dgn niat hanya melawak tp confirm kalo saya x kuat semangat, saye akan stop menulis dan buang laptop acer saye ( hehe, exaggerate sket)..nampak x sekali lagi?? respon mcm ni memberi kesan negative kepada saya, saya akan patah hati =P, patah semangat dan patah mcm2 lagi...

jadi, pengajaran dr cerita di atas utk diri saye sendiri dn kawan2 disayangi jugak...kite kene sentiasa beringat dan berhati-hati dlm setiap tindak tanduk kita lebih2 lagi percakapan kita. jangn la main bantai je cakap ikut sedap mulut dan rasa.. kita mungkin x sedar dan x berniat pun nak bg kawan2 kita terasa atau kecik hati...betul x kan??(saye pun kadg2 terbuat mcm nih..huhu, ampun bnyk2 yer).. tp kadang2 perkara kecik ni lah yg boleh meretakkan hubungan sesama manusia, dr jadi kawan boleh jadi lawan, dr sekepala jd dua kepala, dr sebulu jd bnyk bulu.hehe..ishh, Ya Allah mintak simpang lah dr perkara2 mcm nih kan..Allah pun x suka, kawan2 nanti lari dari kita..saye x nak mcm tuh,takotlahh.. saye th org lain pun x nak jugak kan! jadi, apa kata kita sama2 usaha utk memberi kesan postive kepada hidup orang lain mulai dr sekarang =), kita gembirakan orang lain, kita buat orang senyum, kita buat org rasa bahagia..kan dapat pahala, bukan tu saje..Allah sayang kita, umi abah (papa mama) sayang kita, semua org sayang kita dan senang dgn sikap kita...org tgk kita pun sejukk je hati.. kite sendiri pun akan rasa tenang..kita x rugi apa pun..mane kene wat kuar duit pun kan..hehe...saya harap, sume faham la eh apa yg saya nak share mlm nih..ohh sebelum tu, saya ade satu rahsia utk bg awek mude selalu..hehe, cuba kita maniskan muka kite hari2 dgn senyuman yg ikhlas, x nak lah muka masam n busuk je hari2 kan. ok?? =)..lastly,saya tgglkan kawan-kawan dgn sepotong hadis dr hadis 40.. (cuba teka hadis no berapa..wink*wink)

"barangsiapa yg melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan drpd kesusahan2 dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan drpd kesusahan2 qiamat"

salam ukhuwah =)

5 comments:

iyein said...

nice one!
'treat others the way you like be treated'
aku slalu ingatkan aku benda ni. kalo kite x suke org cakap, buat camtu kat kite, then kite jgn buat macam tu kat org. that's it. kite happy, org pun happy. life pun happy.

tapi, tulah, kite kan manusia, x pernah lari dari buat kesilapan. kadang2 kite pun x perasan benda tuh. tapi kalau perasan, cepat2 la minta maaf, kan.

jadinye, aku nak minta maap la kat ko jugak, kalo la ape2 aku buat saketkan hati ko ekh. ampunn..

hik, i like this entry. troskan azie. chaiyok!!

Anonymous said...

hey azie! mane layout bru nih?!!!!
ni cikgu nak marah neh. haha

azie mansor said...

thnxx yien..ko x de wat salah pun laa..=)..thanxx a lot for being supportive eh..luv ya

chaqqq..ak dah try bnyk kali tp x jd2 gak,huhu..ampun cikgu, xpe2..nanti weekend ak try lg =)

sarahyusof said...

Aslmkm.. hadis 36! huhu, wah2 azie pun dah mula menulis nampaknya :). Apa2 pun semoga penulisan dapat menjadi salah satu medan utk kita sama2 berkongsi keindahan Islam, insyaAllah ;). Keep it up girl!

azie mansor said...

yayyy..kak sarah menjawab soklan azie,, tepat sekali =)hadis 36..thnx akak