Tuesday, January 12, 2010

selepas dua tahun..lama tuhh

salam kawan-kawan...=)

berdebar pulak rase biler nak mula balik menulis.hehe..bukan ape, dah dua thn saya biarkan blog nih tanpa sebarang entry..tiba2 je saya rasa rindu nak menulis..dua thn lepas, semangat betul saya nak tulis blog sebab kononnyer jeles kawan2 ramai ade blog..tp entah lah kenape smgt tu hilang mcm tu jer..mungkin time tu saya x tahu pun nak tulis ape.. (mcmlah sekrg bnyk benda nak tuliskan..hehe). dua thn lepas saya baru je habis belajar di kolej mara banting, sekarang saya dah pun masuk thn kedua perubatan di NUIG. Ya Allah, sgt cepat masa berlalu dan meninggalkan kita kan..bnyk sgt perubahan yg berlaku dalam hidup saya sepanjang dua thn selepas KMB tuh, bnyk pengalaman suka duka saya timba, saya lalui, saya harungi lebih2 lagi sejak berada di bumi Ireland nih. bila saya kenang balik sorang-sorang tgh2 malam, (siang2 x sempat nak kenang,bnyk klass..=P) bnyk pengalaman lalu mengajar dan mencorakkan kehidupan saya sekarang, saya bersyukur sgt2 pada Allah sebab masih diberi peluang utk bernafas di bumi-Nya. penah jugak saya merungut lah, x puas hati lah, marah-marah lah sampai nangis2 tp nasib baik saya ada kawan2, famili, cikgu2 yg bnyk sgt tolong saya, bimbing saya menjadi seorang manusia. dengan semanagt yg diberikan nilah saya buang jauh2 perasaan-perasan yg syaitan suka tuh..saya cuba sedaya upaya utk tidak terikut dgn emosi negative tu tp yerlah, saya pun manusia biasa..penah jugak gagal nak control perasaan mcm tu...hehe, tp alhamdulillah, dgn yakin akan Allah disisi saya setiap hari saya mampu atasinya. selepas dua thn ni jugak, saya belajar bnyk perkara tentang perubatan ( x leh elaklah sebab saya amek medickan), tentang agama dr kawan2 dan senior2 yg baik sgt dan x penah penat mengajak saya utk improve diri yg serba kekurangan nih dan macam-macam lagilah sampai x tertulis..ohh lupa pulak,saya pun dah pandai masak sekarg. (bersungguh saya belajar tau).hehe.. harap saya ingt lagi lah sume yg saya belajar nih..(azie..azie, apa nak jadi nih =P)..selepas dua thn ni berlalu..saya tahu saya sedar bnyk sgt lagi perkara yg saya kene belajar,saya kene buat, saya kene laksanakan utk menjadi manusia yg hebat (cewaahh) di sisi Allah..yg sentiasa membahagiakan umi dn abah yg saya sayang dan disenangi oleh semua orang...(xpe2..step by step kan)..hemm, bnyk lg saya nak kongsi nih,hehe.. tp xpelah biar sikit asalkan bermanfaatkan?kan?..saya berdoa semoga masa yg dipinjamkan Allah kepada kita semua nih terisi dgn perkara-perkara yg baik yg membawa kita semua (x nak tertinggal seorang pun ok) ke al-Jannah yg abadi..sebelum saya tido, saya nak share satu kata-kata dr Ibnu Mas'ud yg sangat saya suka dan sentiasa menjadi motivasi kepada saya..harap2 lepas nih jadi motivasi utk kawan2 jugak eh..

IBNU MAS'UD berkata...
'perkara yg paling aku menyesal sekali dalam sehari ialah apabila terbenamnya matahari, umurku berkurang tetapi amalku tidak bertambah'

renung2kan dan selamat beramal..salam sayanggg (*_*)

4 comments:

♥ Light of Happiness ♥ said...

masya allah, mabruk azie
baru start ni
insya allah aku menyokong dari belakang...moga2 dapat share input menarik bersama =)

Unknown said...

salam...
moga istikamah dgn tujuan niat yg ikhlas utk menulis :)

chaiyok!!!
:)

azie mansor said...

thankss..sayang korang..saya budak baru belajar =P

iyein said...

salam ziarah..
azie mansor, troskan ye.. nanti aku nyampok2. =)